nl

Zelf Limonade maken | Forum

Zohra (Admin) Nov 16 '11
Ik kwam dit recept tegen op een website. In het kader van de economische recessie, hier een recept voor het zelf maken van limonade: :-)

Lemonade

De zon schijnt, de vogels fluiten en dit weekend tikte de thermometer de 30 graden aan. Tijd voor verfrissing. Een ijskoud glas Grüner Veltliner is de ultieme bevrediging maar soms verlang je naar een glas non-alcoholico. Of is het gewoon maandagmiddag 2 uur en is het verstandiger om de groene fles nog even dicht te laten. In Nederland lurkten we de ene na de andere fles Karvan Cevitam leeg op hete dagen. Het liefst Grenadine smaak. Maar wat doe je als zoiets niet in de schappen te vinden is?

Toen ik vorig jaar voor marathon trainde, probeerde ik een aantal weken min of meer alcoholvrij door het leven te gaan. Een Cola light hier, een Spa rood daar, een glas water, zelfs een alcoholvrij biertje (Buckler bestaat nog in US!). Frustrerend! Waarom is de menukaart met alcohol altijd 10x zo lang en 100x zo lekker als die met de frisdrank??? Een moment van zelfreflectie en je beseft meteen dat je al in een redelijk vergevorderd stadium van gewenning beland bent. Ai, best treurig.

‘Alle zelfmedelijden aan de kant want het is tijd voor een ontdekkingsreis in het land van de alcoholvrije drank’, zeg je tegen jezelf. Jottum! Tomatensap vind ik altijd al lekker. Maar eigenlijk alleen als ik brak ben, dus die kan ook van de baan. Ice tea is vaak smaakloos en niet iedere barman is capabel om naast goede martini’s ook fantastische ice tea te zetten.

Ondertussen kreeg ik flink te doen met de zwangeren onder ons die dit 9 maanden vol houden. Respect hoor.
Na lang dubben nam ik vorig jaar zomer een lemonade op het terras. Ik verwachte een glas zoete sinas maar de verassing was groot. Voor me stond een glas heerlijke, frisse vruchtensap van citroen met een klein zoetje en verdunt met water waardoor het licht en makkelijk drinkbaar is. Soms met mint, soms met gember of gecombineerd met andere vruchten. Hieronder drie favoriete variaties van dit ultieme zomerdrankje.

Lemonade
Het allerlekkerst is het om een volle kan met lemonade in de koelkast klaar te hebben zodat je m kan grijpen als je gesport hebt, het 30 graden is of uitgeblust op de bank ligt. Met de suikersiroop breng je de lemonade tot de zoetheidfactor die je zelf lekker vindt. En houd je van bubbels, gebruik dan spa rood in plaats van water.

Lemonade maken

De klassieke lemonade (.5 liter)

- 2 citroenen
- 400 ml koud water
- 2 flinke eetlepels suiker en 100 ml water voor suikersiroop
- eventueel wat blaadjes munt
Maak als eerste de suikersiroop door de suiker bij de 100 ml water te doen. Je kunt het in een pannetje langzaam verwarmen tot de suiker opgelost is. Maar de makkelijke manier is de magnetron: 2 keer 30 seconden en tussendoor even roeren. Zet de siroop in de koelkast om af te koelen. Pers de citroenen uit meng dit met het water en voeg naar eigen smaak siroop toe. Ik houd niet van hele zoete drankjes. Wil je een zoetere lemonde, verdubbel de suiker en het water om siroop te maken.

Roze watermeloen lemonade (.5 liter)

- halve kilo watermeloen
- 1 citroen
- 400 ml koud water
- suikersiroop naar smaak (zie recept hierboven)
Snijd de watermeloen in stukken en haal de grote pitten er uit. Doe de meloen in de blender tot het vloeibaar is. Zeef de watermeloenpuree zodat je alleen sap overhoudt. Meng dit met water en citroensap. Voeg suikersiroop toe naar smaak.

Grapefruit lemonade (.5 liter)

- 2 rode grapefruits
- 1 limoen
- 400 ml koud water
Pers de limoen en grapefruits uit en meng met water. Naar mijn idee hoeft hier geen suikersiroop meer bij maar ga gerust je gang als je dat lekker vindt.

de drie

Het Forum bericht is bewerkt door Zohra (Admin) Nov 16 '11

Play free online games

Play more then 15000 games online for free!!!